Pakej Bride & Family

Pakej Bride & Family
Pengantin (RM300) + ahli keluarga/bridesmaids (RM100/org)

Pakej Day Event

Pakej Day Event
RM150/org (3-5org shj)

Pakej Dinner

Pakej Dinner
RM200/org (3-5org shj)

"Make up is a reflection of how you feel and want to be perceived..."

Assalamualaikum.

What's with the title?? hehehe...Ada orang tanya saya apa maksud saya bila saya tulis mcm tu...
ok...loosely translated to Malay "Solekan ialah apa yang kita rasa dan apa yang kita nak orang sangka tentang diri kita.." Adakah ianya bermaksud kita boleh memanipulasi wajah supaya orang sangka sesuatu yang bukan sebenarnya diri kita?....Betul!...Cuma statement tu mcm negatif sikit, ye tak...seolah2 solekan saya ni membolehkan orang hipokrit terutama pada hari persandingan mereka hehehe...well, bergantung kpd client, saya pun ada buat solekan mcm tu..:)..but my point is apa kata kita menipulasi solekan supaya orang lihat siapa kita yang sebenarnya?...hmmm macamana nak buat macam tu?...bayau mahal2 pastu nampak serupa aje??...uhuhuhu....kalau anda semua tengok hasil kerja solekan pengantin saya sederhana sahaja...errr...saya tak ada masalah dengan gaya solekan terkini yang rata-rata menampilkan wajah jelita persis calon-calon Juara anugerah Bintang Fofuler...cuma saya memang senang dengan kesederhanaan saya tu sebab itulah identiti solekan saya...:)

Ada juga orang kata "Yelah..kita nak pakai make up tapi taknaklah sampai bakal suami pun tak kenal kita"...hehehe kelakar pun ada juga dengan statement mcm ni...saya setuju juga..tapi apa yang lebih penting bagi saya ialah kita bersolek untuk diri sendiri...sebab tak semua orang dikurniakan rezeki bertemu jodoh...lagipun kita ni kenalah complete dulu baru boleh complement others (dlm konteks statement ni merujuk kpd suami)...owh! dah lari topik tu...ooops!...ha yang itu nanti kita discuss dlm topik Cinta ye...

Berbalik pada topik, kenapa saya kata "Solekan ialah apa yang kita rasa dan apa yang kita nak orang sangka tentang diri kita.." walhal saya kata saya make up sederhana aje....sebab pada saya kecantikan berkait dengan perasaan dan bagaimana kita menjaga diri kita.. Sedar atau tak, selama kita hidup ni, apa saja yang kita amalkan dalam penjagaan diri, matlamat kita sebenarnya adalah untuk dikenali selaku yang terbaik sebagai diri sendiri, bukan selaku yang terhebat tetapi sebagai orang lain...oleh itu pada saya sepatutnya kecantikan ialah tentang mencari kelebihan diri dan menggunakannya sebaik mungkin...

Sayangnya, kebanyakkan kita sebok mencari kekurangan diri sendiri...si kerinting nak buat rebonding...si gelap nak buat bleaching...adooii!!! Ada saje yang nak direka-semula...Of course semua kita ada kekurangan, tapi janganlah obses sangat...Apa kata kita fokuskan tenaga dan masa tu untuk meneliti kelebihan yang kita ada...Contoh setengah orang kulit gelap, hidung pesek, tapi kulit dia halus cantik...kalau dari konteks solekan, saya sarankan gunalah blusher dengan warna bersesuaian supaya kulit yang mulus tu menyerlah jadi tarikan...atau mungkin mata dia cantik...pakai eyeliner aje pun dah menawan, misalnya kann...:)...hihihi...ada kawan saya rambut dia kerinting macam spring (ya, memang boleh meregang dan kembali anjal serupa spring ok :D)...pada saya sangat cantik dan eksotik ;)....kalau org lain dah meluru ke salon utk rebonding, but instead of wasting her time and money on that, apa dia buat, setiap pagi dia akan bangun tidur dengan 'bed hair' terus mandi cuci kepala, lepas tu biar aje rambut dia kering sendiri, jadi rambut dia akan kembali ke bentuk mcm spring..tak perlu sikat....dan dia tampil unik dan istimewa :). lesson learned: exaggerate your assets.

Tentunya kepada saudara Muslim saya tak ada masalah nak bercantik2 ni asalkan kita awasi batas syariah ye..:)

Having said that, personally saya tak menentang sebarang medium utk mereka-semula diri anda yg dah sedia ada, cuma saya nasihatkan berhati2...ambil kira moral dan kepercayaan agama masing2.  Yelah, kalau dah obses tu kekadang berlebih-lebih pulak. Contohnya pakai make up tebal2 seumpama topeng pulak. When it comes to make up, less is more...:)

Bukan perempuan aje, yang lelaki pun sama. Ada sesetengah tu obses otot kental...bukan sahaja anda kelihatan pelik...nak pakai baju dengan selesa pun payah sebab leher dan lengan tak muat kann :P..

Perihal plastic surgery pulak, saya cuma nak kata, wajah kita ialah wajah kita. Macamana rupanya sekalipun, ianya datang dlm satu pakej. Bila kita ubah satu item dlm pakej tu, misalnya hidung, ianya akan mencacatkan keseluruhan pakej. Cacat macamana? Bukan ke makin cantik macam so-and-so..mcm artis Korea, dan sebagainya....haaaa! inilah 'kecacatan'nya. Whats the point bila semua orang mati-mati nak wajah serupa macam orang lain?? Manusia tak dicipta di kilang. Kita tak ada cetak. Tak payahlah nak terikut-ikut dengan idea kecantikan yang diprogramkan oleh orang lain. Jadilah diri sendiri. Kelainan kita tu yang membuatkan kita istimewa. Belajar meraikannya.

Dah tentu ada cara nak kekalkan penampilan supaya nampak sihat (bukan nampak muda ye...huhuhu) dan mudah didekati. Antaranya jaga kulit, minum banyak air, jaga kuku, jaga gigi, trim rambut, mandi, guna pewangi dan banyak lagi. Paling penting kalau dah pakai make up, sebelum tidur mesti bersihkan make up tu. Kalau dah tak ada sangat make up remover, guna baby oil paling berkesan, tak pun shampoo baby Johnson 'tak pedihkan mata' tu pun boleh...banyak lagi tips saya nak kongsi tapi lain post tentang Spa insya Allah ye...hihihi...

Macam saya katakan awal tadi, bila pakai make up tu berpada-pada...Macamana nak tau?...banyak kelas solekan diadakan join ajelah yang mana berkenan...tapi untuk yang tak ada bajet, alternatif lebih murah singgahlah ke kaunter-kaunter kecantikan walaupun tak ada niat nak beli...saya percaya sales person tu akan ajar macamana nak guna produk dia...jangan takut nak singgah....berbaik sangkalah kepada sales person yang diberi gaji untuk melayan pelanggan samada berpotensi sbg pembeli atau tidak...biasanya bila kita buruk sangka ianya akan terpancar di wajah...so jangan nak salahkan sales person sombong kalau sebenarnya hati kita yang sediakala curiga hihihi....rugi tak tanya sebab biasanya sales person di kaunter produk-produk mahal ni mereka ni dah terlatih secara professional bukan sekadar tentang produk mereka, tapi mcamana nak layan pelanggan dengan hebat juga...mungkin wajah yang anda tampilkan hari ini rupanya bukanlah yang terbaik, mereka ni boleh berikan pendapat professional mereka...:)...tak beli tak apa insyaAllah mereka takkan marah...Cubalah!

Pendek kata kunci kecantikan tu mudah aje..Lagi happy kita rasa, lagi hebat la penampilan kita...kalau kita jaga diri baik-baik, insya Allah kita cantik dah. Sebab ianya menunjukkan yang kita hormat diri sendiri. Itu akan buat orang lain hormat dan beri perhatian kepada kita. Sentiasa berbuat baik, sedekah, bagi hadiah, bagi seat utk yg memerlukan dlm public transport, hold the door, ingat birthday orang, beri pujian dan sebagainya. Ha jangan lupa senyum :) pada orang lain dan diri sendiri juga. Macam orang gila? Apa salahnya...terutama bila kita buat silap contoh tertinggal kunci...daripada marah2 dan affect mood orang lain...lebih baik ketawakan diri sendiri..kann :D

SO mulai saat ini, mari kita janji pada diri sendiri, "saya akan hargai setiap kelebihan dan kekurangan diri"...dan jangan lupa senyum :)

Comments

Popular Posts